Creatieve dingen om thuis te doen in Corona-tijd

Hierbij een aantal nieuwe tips om met elkaar deze lastige tijd zo goed mogelijk door te komen!

Oude foto’s uitzoeken

Misschien heb je nog wel een doos met oude foto’s liggen. Pak deze er eens bij en ga ze inplakken, sorteren of schrijf bij de foto het verhaal of de herinnering van dat moment.
Schrijven
Vind je het leuk om te schrijven? Ga eens kijken of je daar inspiratie voor hebt. Een gedicht, liedje, verhaal; noem maar op!

Kaarten maken/schrijven

Veel mensen zitten nu binnen, dus vast ook familieleden, vrienden of ouderen bij je uit de buurt. Maak eens een leuke kaart voor ze met een boodschap (denk er wel aan om minimaal 1,5 meter afstand te houden als je de kaartjes gaat posten. Je kunt ook bijhouden wat jij allemaal gedaan hebt in de tijd dat je binnen zit en het later versturen, zodat je elkaar kunt bijpraten.

Moodbord maken/collage

Knip uit tijdschriften en kranten wat leuke dingen en maak een moodbord! Bijvoorbeeld voor je inrichting in huis, waar je nog eens heen zou willen, grappige dingen, dingen waar je vrolijk van wordt. Je kunt er verschillende maken. Kijk ook eens op Pinterest, daar kun je ook online moodbords maken!

Kleurplaten / tekenen

Maak een kleurplaat waar je vrolijk van wordt. Heb je ze niet in huis en beschik je niet over de mogelijkheid om te printen? Niet getreurd! Ga iets natekenen uit een boek of tijdschrift, of van een foto. Kleur het later in.

Beschilder een bord of iets anders

Misschien heb je nog wel een oud bord dat je niet meer leuk vindt? Beschilder deze dan eens! Je kunt ook denken aan een theedoos die je wilt opleuken of een bloempot.

Sportieve dingen om thuis te doen

Sporten/ lichamelijk actief blijven: fysieke activiteiten zijn goed voor de fysieke gezondheid en ontspanning maar ook zeker voor de mentale gezondheid. Elke ochtend of een keer of 3 per week bewegen, wellicht vanuit je slaapkamer. Doe bijvoorbeeld mee met “Nederland in beweging” (elke ochtend om 10.15 uur op NPO 1) of zoek op Youtube “lichaamsbeweging thuis” bijvoorbeeld deze video voor je dagelijkse oefeningen.
Ook dagelijkse huishoudelijke dingen zoals bijvoorbeeld stof zuigen helpen je om in conditie te blijven.

Contact op afstand

De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen stressvol. Misschien heb jij ook meer dan anders last van angst, somberheid of andere klachten, terwijl jouw begeleiding nu minder bij je thuis komt. Zoek je een antwoord op je vragen, contact, hulp, advies of misschien alleen wat afleiding? Op https://wijzijnmind.nl/corona vind je meer informatie en kun je dagelijks chatten met mensen in de virtuele huiskamer. Het blijft op afstand, maar het geeft wel afleiding en contact.
Wil je alleen je verhaal even kwijt, dan kun je ook bellen met de luisterlijn: https://www.deluisterlijn.nl/

Geef een reactie