In het licht van: Rust, regelmaat en reinheid

Iedereen probeert het beste van zijn leven te maken. Voor velen houdt dat in dat ze proberen een zo gezond mogelijk leven te leiden. Om zo goed en gezond mogelijk te leven kent met de 3 R’s; Rust, Regelmaat en Reinheid.

In mijn cabaretvoorstelling heb ik het ook over de 3 R’s. Echter zet ik daar de mensen op het verkeerde been door na de Rust en Regelmaat als derde R niet Reinheid maar Ritalin op te voeren. Een lach is het gevolg. Ook goed natuurlijk, want naast het feit dat je als grappenmaker graag een lach hoort is ook het lachen gezond.

Toch heb ik deze week een totaal andere levenswijze en regelmaat. Ik speel voor de verandering weer eens een schaaktoernooi en dit keer is de plaats Münster de plek waar ik dagelijks een wedstrijd speel. Acht dagen lang reis ik dagelijks van Hengelo naar Duitsland om daar achter een schaakbord plaats te nemen. Aangezien de wedstrijden pas om 17.00 uur beginnen heb ik eigenlijk nog een hele dag voor me, voordat ik aan de wedstrijd begin.

Om een goed toernooi te spelen is het van belang dat je voorbereiding goed is. De meeste mensen denken dat je voorbereiding ophoudt met een aantal schaakstellingen te bekijken en je partijen na te spelen, maar dan heb je het toch mis. Mijn voorbereiding begon eigenlijk al een dag voor het toernooi begon. Omdat ik wist dat ik op de eerste dag wat minder tijd had, heb ik op vrijdag een maaltijd klaargemaakt voor twee dagen. Zo had ik op de zaterdag, de dag waarop het toernooi ging beginnen, tijd genoeg om deze maaltijd warm te maken en te nuttigen.

Goed eten is namelijk erg belangrijk als je gaat sporten. Nu denken velen dat schaken geen sport is, maar ook intensief denkwerk kost energie. En die energie moet je dus hebben. Vandaar dat ik een goede maaltijd wil alvorens ik naar Duitsland vertrek.

Wel houdt het in dat ik op een ander tijdstip mijn warme maaltijd nuttig, maar door dit consequent rond 13.30 uur te nuttigen heb ik op die manier wel een regelmaat opgebouwd. Tijdens de partij eet ik dan een broodje en zorg ik ervoor dat  ik voldoende vocht tot me neem. En met vocht bedoel ik geen alcohol of koffie. Dat je geen alcohol drinkt tijdens sporten klinkt logisch, maar je moet eens voor de gein bij zo’n toernooi komen kijken. Velen nemen tegen het einde van zo’n partij toch een biertje tegen de spanning en stress, die het laatste deel van een partij kan veroorzaken. Daarnaast ben ik ook nog eens met de auto, dus alcohol is dan helemaal uit den boze.

Dat ik ook geen koffie neem is wellicht wat vreemder. Caffeïne is toch doping en zorgt ervoor dat je alerter wordt, maar het werkt voor mij averechts. Ik wordt er roekelozer door, hetgeen zowel voor de partij als voor het ritje terug niet goed werkt. Eén kopje koffie voor de partij kan nog, maar dan houdt het ook op. Voor de rest beperk ik mij tot water en dat kan oplopen tot ruim een liter per partij.

Maar er is nog iets veranderd deze week. Waar ik normaliter zelden voor middernacht mijn bed op zoek, stap ik tegenwoordig rond dit tijdstip mijn bed in en slaap dan tot een uur of 9 uit. Op zich een lange nacht hetgeen ook anders is dan normaal. Als ik normaliter 6 uur slaap pak is het al veel. Maar zoals ik al eerder aangaf vergt een schaakpartij veel energie en ben ik rond middernacht ook gewoon vermoeid. Vanwege het feit dat ik ‘s avonds mijn energie nodig heb zorg ik ervoor dat ik voor de rest van de dag ook zo min mogelijk afspraken heb staan, om mijn volledig te kunnen richten op mijn toernooi.

 

 

Geef een antwoord