Door Lotje getikt: Vakantie

Onlangs ontvingen wij het trieste bericht dat Jan Betram tijdens zijn vakantie in het buitenland is overleden. Het bericht over zijn overlijden lees je hier.
Jan schreef onder meer bijzondere blogs die hier te lezen zijn onder zijn alias ‘Marteb’.
Hieronder staat zijn laatste blog.

Vakantie

De reis naar mijn zus en haar vrouw dit jaar kan helaas niet doorgaan. Het coronavirus zit ons wat dat betreft danig dwars. Totdat we hoorden dat de grens naar Duitsland beperkt openging. En de buurvrouw heeft een camper waarmee we op reis konden. Dat bood mogelijkheden!

We begonnen onze reis met een nachtje in Drenthe en daarna gingen we naar Delfzijl. Daar aangekomen was er een mooie plek voor campers. De regels waren niet naast elkaar en niet meer dan 5 campers. Hoewel het camperboekje zei dat er gratis gestaan kon worden bleek dit niet te kunnen. De plek was onbeschut en de de wind zeer vervelend koud. Dus op weg naar huis.

De volgende dag op weg naar Duitsland. Ons plan was om van natuurgebied naar natuurgebied te rijden op de kleinere wegen. Hoewel in Duitsland het volgende dorp steeds aangegeven staat, zodra je het andere dorp verlaat, was het toch flink zoeken. Veel kleine dorpjes stonden niet op de kaart en was het een gok of we de goede weg vonden. Soms moest het de goede weg zijn omdat er geen andere weg aanwezig was

In Duitsland zijn er speciale plekken voor campers alleen moet je die wel weten. Het staat soms wel aangegeven. Bij de veerpont zijn er in ieder geval wel dat soort plekken. Zodra je door de schitterende natuurgebieden rijdt kom je ze ook vanzelf wel tegen. Duitsland binnendoor bezoeken kan je vergelijken met Zweden en Noorwegen. Veel meertjes met de helaas hinderlijke mugjes.

Uit eindelijk kwamen we in het voormalige Oost-Duitsland aan. De Russische barakken stonden er nog wel; naargeestige betonblokken. De wegen tussen de dorpen waren over het algemeen redelijk. In België ben ik wel slechtere wegen tegen gekomen in de Voerstreek. In de dorpen was het aan de inwoners wat ze met de wegen deden. Dit had tot gevolg dat de oorspronkelijke keien er waren blijven liggen.

Het beeld over de vele goedkope flats klopten in het buitengebied ook niet. De woningen voldeden absoluut niet aan de beelden die ik ooit zag. Het aantal zeer forse boerderijen en landhuizen viel me erg op. Ook het onderhoud van deze huizen was zeer goed. Nieuwbouw was van een zeer goede klasse zowel nieuw en de traditionele bouw.

We zijn daarna door Berlijn gereden en daar in de buurt overnacht. Helaas werd mijn tentje steeds minder van kwaliteit en konden de muggen binnen komen. Tientallen steekjes die erg jeukten was het gevolg. Nu ik er overschrijf voel ik die muggebeetjes die weer in alle heftigheid terugkomen. De Duitsers waren heel blij weer Nederlanders te zien. Hé Nederlanders!

Pas vlak bij de Nederlandse grens zagen we een Nederlandse camper en Nederlandse auto’s. Iets wat niet zo vreemd is omdat daar veel Nederlanders daar wonen. Door de lage grondprijs is het erg aanlokkelijk om daar te bouwen. Deze Nederlanders wonen vooral in de kleinere plaatsen langs de grens. Bij Coevorden zijn we Nederland weer in gereden.

Een schitterende reis door de binnenlanden van Duitsland.